USTAWA
z dnia 18 września
2001 r.
o podpisie elektronicznym
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa warunki stosowania podpisu elektronicznego,
skutki prawne jego stosowania, zasady świadczenia usług
certyfikacyjnych oraz zasady nadzoru nad podmiotami świadczącymi
te usługi.
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się do podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne, mających siedzibę lub świadczących usługi na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 3.
Użyte w ustawie wyrażenia oznaczają:
1) podpis elektroniczny - dane w postaci elektronicznej, które
wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi
są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej
podpis elektroniczny,
2) bezpieczny podpis elektroniczny - podpis elektroniczny, który:
a) jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten
podpis,
b) jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej
kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych
urządzeń służących do
składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania
podpisu elektronicznego,
c) jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w
taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych
jest rozpoznawalna,
3) osoba składająca podpis elektroniczny - osobę fizyczną
posiadającą
urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która
działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej,
prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości
prawnej,
4) dane służące do składania podpisu elektronicznego -
niepowtarzalne i przyporządkowane osobie fizycznej dane, które
są wykorzystywane przez tę
osobę do składania podpisu elektronicznego,
5) dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego -
niepowtarzalne i przyporządkowane osobie fizycznej dane, które
są wykorzystywane do identyfikacji osoby składającej podpis
elektroniczny,
6) urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego -
sprzęt i oprogramowanie skonfigurowane w sposób umożliwiający
złożenie podpisu lub
poświadczenia elektronicznego przy wykorzystaniu danych służących
do składania podpisu lub poświadczenia elektronicznego,
7) bezpieczne urządzenie służące do składania podpisu
elektronicznego - urządzenie służące do składania podpisu
elektronicznego spełniające wymagania określone w ustawie,
8) urządzenie służące do weryfikacji podpisu elektronicznego
- sprzęt i oprogramowanie skonfigurowane w sposób umożliwiający
identyfikację osoby fizycznej, która złożyła podpis
elektroniczny, przy wykorzystaniu danych służących do
weryfikacji podpisu elektronicznego lub w sposób umożliwiający
identyfikację podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne lub
organu wydającego zaświadczenia certyfikacyjne, przy
wykorzystaniu danych służących do weryfikacji poświadczenia
elektronicznego,
9) bezpieczne urządzenie służące do weryfikacji podpisu
elektronicznego - urządzenie służące do weryfikacji podpisu
elektronicznego spełniające wymagania określone w ustawie,
10) certyfikat - elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego
dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są
przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i
które umożliwiają identyfikację tej osoby,
11) zaświadczenie certyfikacyjne - elektroniczne zaświadczenie,
za pomocą którego dane służące do weryfikacji poświadczenia
elektronicznego są przyporządkowane do podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne lub organu, o którym mowa w art. 30 ust.
1, i które umożliwiają identyfikację tego podmiotu lub
organu,
12) kwalifikowany certyfikat - certyfikat spełniający warunki
określone w ustawie, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący
usługi certyfikacyjne, spełniający wymogi określone w
ustawie,
13) usługi certyfikacyjne - wydawanie certyfikatów, znakowanie
czasem lub inne usługi związane z podpisem elektronicznym,
14) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne - przedsiębiorcę
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. -
Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 101, poz. 1178, z
2000 r. Nr 86, poz. 958 i Nr 114, poz. 1193 oraz z 2001 r. Nr 49,
poz. 509 i Nr 67, poz. 679), Narodowy Bank Polski albo organ władzy
publicznej, świadczący co najmniej jedną z usług, o których
mowa w pkt 13,
15) kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne -
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wpisany do rejestru
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne,
16) znakowanie czasem - usługę polegającą na dołączaniu do
danych w postaci elektronicznej logicznie powiązanych z danymi
opatrzonymi podpisem lub poświadczeniem elektronicznym,
oznaczenia czasu w chwili wykonania tej usługi oraz poświadczenia
elektronicznego tak powstałych danych przez podmiot świadczący
tę usługę,
17) polityka certyfikacji - szczegółowe rozwiązania, w tym
techniczne i organizacyjne, wskazujące sposób, zakres oraz
warunki bezpieczeństwa tworzenia i stosowania certyfikatów,
18) odbiorca usług certyfikacyjnych - osobę fizyczną, osobę
prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości
prawnej, która:
a) zawarła z podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne umowę
o świadczenie usług certyfikacyjnych, lub
b) w granicach określonych w polityce certyfikacji może działać
w oparciu o certyfikat lub inne dane elektronicznie poświadczone
przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne,
19) poświadczenie elektroniczne - dane w postaci elektronicznej,
które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub
logicznie z nimi powiązane, umożliwiają identyfikację
podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne lub organu wydającego
zaświadczenia certyfikacyjne, oraz spełniają następujące
wymagania:
a) są sporządzane za pomocą podlegających wyłącznej
kontroli podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne lub
organu wydającego zaświadczenie certyfikacyjne bezpiecznych urządzeń
służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących
do składania poświadczenia elektronicznego,
b) jakakolwiek zmiana danych poświadczonych jest rozpoznawalna,
20) dane służące do składania poświadczenia elektronicznego
- niepowtarzalne i przyporządkowane do podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne lub organu wydającego zaświadczenia
certyfikacyjne dane, które są wykorzystywane przez ten podmiot
lub organ do składania poświadczenia elektronicznego,
21) dane służące do weryfikacji poświadczenia elektronicznego
- niepowtarzalne i przyporządkowane do podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne lub organu wydającego zaświadczenia
certyfikacyjne dane, które są wykorzystywane do identyfikacji
podmiotu lub organu składającego poświadczenie elektroniczne,
22) weryfikacja bezpiecznego podpisu elektronicznego - czynności,
które pozwalają na identyfikację osoby składającej podpis
elektroniczny, oraz pozwalają stwierdzić, że podpis został złożony
za pomocą danych służących do składania podpisu
elektronicznego przyporządkowanych do tej osoby, a także że
dane opatrzone tym podpisem nie uległy zmianie po złożeniu
podpisu elektronicznego.
Art. 4.
Certyfikat wydany przez podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne, niemający siedziby na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i nieświadczący usług na jej
terytorium, zrównuje się pod względem prawnym z
kwalifikowanymi certyfikatami wydanymi przez kwalifikowany
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, mający siedzibę
lub świadczący usługi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
jeżeli zostanie spełniona jedna z poniższych przesłanek:
1) podmiotowi świadczącemu usługi certyfikacyjne, który wydał
ten certyfikat, została udzielona akredytacja,
2) przewiduje to umowa międzynarodowa, której stroną jest
Rzeczpospolita Polska, o wzajemnym uznaniu certyfikatów,
3) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, który wydał ten
certyfikat, został wpisany do rejestru kwalifikowanych podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne,
4) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, mający siedzibę
na terytorium Wspólnoty Europejskiej spełniający wymogi
ustawy, udzielił gwarancji za ten certyfikat,
5) certyfikat ten został uznany za kwalifikowany w drodze umowy
międzynarodowej zawartej pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami
trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi,
6) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, który wydał ten
certyfikat, został uznany w drodze umowy międzynarodowej
zawartej pomiędzy Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi
lub organizacjami międzynarodowymi.
Rozdział II
Skutki prawne podpisu elektronicznego
Art. 5.
1. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne określone
ustawą, jeżeli został złożony w okresie ważności tego
certyfikatu. Bezpieczny podpis elektroniczny złożony w okresie
zawieszenia kwalifikowanego certyfikatu wykorzystywanego do jego
weryfikacji wywołuje skutki prawne z chwilą uchylenia tego
zawieszenia.
2. Dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego
certyfikatu są równoważne pod względem skutków prawnych
dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że
przepisy odrębne stanowią inaczej.
3. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy
kwalifikowanego certyfikatu zapewnia integralność danych
opatrzonych tym podpisem i jednoznaczne wskazanie kwalifikowanego
certyfikatu, w ten sposób, że rozpoznawalne są wszelkie zmiany
tych danych oraz zmiany wskazania kwalifikowanego certyfikatu
wykorzystywanego do weryfikacji tego podpisu, dokonane po złożeniu
podpisu.
Art. 6.
1. Bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego
kwalifikowanego certyfikatu stanowi dowód tego, że został on złożony
przez osobę określoną w tym certyfikacie, jako składającą
podpis elektroniczny.
2. Przepis ust. 1 nie odnosi się do certyfikatu po upływie
terminu jego ważności lub od dnia jego unieważnienia oraz w
okresie jego zawieszenia, chyba że zostanie udowodnione, że
podpis został złożony przed upływem terminu ważności
certyfikatu lub przed jego unieważnieniem albo zawieszeniem.
3. Nie można powoływać się, że podpis elektroniczny
weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu nie
został złożony za pomocą bezpiecznych urządzeń i danych,
podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis
elektroniczny.
Art. 7.
1. Podpis elektroniczny może być znakowany czasem.
2. Znakowanie czasem przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne wywołuje w szczególności skutki prawne daty
pewnej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
3. Uważa się, że podpis elektroniczny znakowany czasem przez
kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne został
złożony nie później niż w chwili dokonywania tej usługi.
Domniemanie to istnieje do dnia utraty ważności zaświadczenia
certyfikacyjnego wykorzystywanego do weryfikacji tego znakowania.
Przedłużenie istnienia domniemania wymaga kolejnego znakowania
czasem podpisu elektronicznego wraz z danymi służącymi do
poprzedniej weryfikacji przez kwalifikowany podmiot świadczący
tę usługę.
Art. 8.
Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi
elektronicznemu tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci
elektronicznej lub dane służące do weryfikacji podpisu nie mają
kwalifikowanego certyfikatu, lub nie został złożony za pomocą
bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu
elektronicznego.
Rozdział III
Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
Art. 9.
1. Prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług
certyfikacyjnych nie wymaga uzyskania zezwolenia, ani koncesji.
2. Organy władzy publicznej i Narodowy Bank Polski mogą świadczyć
usługi certyfikacyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, wyłącznie na użytek
własny lub innych organów władzy publicznej.
3. Jednostka samorządu terytorialnego może świadczyć usługi
certyfikacyjne na zasadach niezarobkowych także dla członków
wspólnoty samorządowej.
Art. 10.
1. Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne
wydający kwalifikowane certyfikaty jest obowiązany:
1) zapewnić techniczne i organizacyjne możliwości szybkiego i
niezawodnego wydawania, zawieszania i unieważniania certyfikatów
oraz określenia czasu dokonania tych czynności,
2) stwierdzić tożsamość osoby ubiegającej się o certyfikat,
3) zapewnić środki przeciwdziałające fałszerstwom certyfikatów
i innych danych poświadczanych elektronicznie przez te podmioty,
w szczególności przez ochronę urządzeń i danych
wykorzystywanych przy świadczeniu usług certyfikacyjnych,
4) zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za
szkody wyrządzone odbiorcom usług certyfikacyjnych,
5) poinformować osobę ubiegającą się o certyfikat, przed
zawarciem z nią umowy, o warunkach uzyskania i używania
certyfikatu, w tym o wszelkich ograniczeniach jego użycia,
6) używać systemów do tworzenia i przechowywania certyfikatów,
w sposób zapewniający możliwość wprowadzania i zmiany danych
jedynie osobom uprawnionym,
7) jeżeli podmiot zapewnia publiczny dostęp do certyfikatów to
ich publikacja wymaga uprzedniej zgody osoby, której wydano ten
certyfikat,
8) udostępniać odbiorcy usług certyfikacyjnych pełny wykaz
bezpiecznych urządzeń do składania i weryfikacji podpisów
elektronicznych i warunki techniczne, jakim te urządzenia
powinny odpowiadać,
9) zapewnić, w razie tworzenia przez niego danych służących
do składania podpisu elektronicznego, poufność procesu ich
tworzenia, a także nie przechowywać i nie kopiować tych danych
ani innych danych, które mogłyby służyć do ich odtworzenia,
oraz nie udostępniać ich nikomu innemu poza osobą, która będzie
składała za ich pomocą podpis elektroniczny,
10) zapewnić, w razie tworzenia przez niego danych służących
do składania podpisu elektronicznego, aby dane te z
prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością wystąpiły tylko
raz,
11) publikować dane, które umożliwią weryfikację, w tym również
w sposób elektroniczny, autentyczności i ważności certyfikatów
oraz innych danych poświadczanych elektronicznie przez ten
podmiot oraz zapewnić nieodpłatny dostęp do tych danych
odbiorcom usług certyfikacyjnych.
2. Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne
polegające na znakowaniu czasem jest obowiązany spełnić
wymogi, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 4 i 8, oraz używać
systemów do znakowania czasem, tworzenia i przechowywania zaświadczeń
certyfikacyjnych, w sposób zapewniający możliwość
wprowadzania i zmiany danych jedynie osobom uprawnionym, a także
zapewnić, że czas w nich określony jest czasem z chwili składania
poświadczenia elektronicznego i uniemożliwiają one oznaczenie
czasem innym niż w chwili wykonania usługi znakowania czasem.
3. Osoba wykonująca czynności związane ze świadczeniem usług
certyfikacyjnych powinna:
1) posiadać pełną zdolność do czynności prawnych,
2) nie być skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo
przeciwko wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu,
obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo
skarbowe lub przestępstwa, o których mowa w rozdziale VIII
ustawy,
3) posiadać niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie
technologii tworzenia certyfikatów i świadczenia innych usług
związanych z podpisem elektronicznym.
4. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki techniczne i organizacyjne, które muszą
spełniać kwalifikowane podmioty świadczące usługi
certyfikacyjne, w tym wymagania z zakresu ochrony fizycznej
pomieszczeń, w których znajdują się informacje, o których
mowa w art. 12 ust. 1, uwzględniając zakres stosowania
wydawanych przez nie certyfikatów, wymagania ich ochrony oraz
konieczność zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług
certyfikacyjnych.
5. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, po zasięgnięciu
opinii Polskiej Izby Ubezpieczeń, określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i szczegółowe warunki spełnienia obowiązku
ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, w tym w szczególności
termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz
minimalne sumy gwarancyjne, z uwzględnieniem konieczności
zapewnienia gwarancji spełnienia obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia.
Art. 11.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne odpowiada wobec
odbiorców usług certyfikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
za wszelkie szkody spowodowane niewykonaniem lub nienależytym
wykonaniem swych obowiązków w zakresie świadczonych usług,
chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie tych obowiązków
jest następstwem okoliczności, za które podmiot świadczący
usługi certyfikacyjne nie ponosi odpowiedzialności i którym
nie mógł zapobiec mimo dołożenia należytej staranności.
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne nie odpowiada
wobec odbiorców usług certyfikacyjnych za szkody wynikające z
użycia certyfikatu poza zakresem określonym w polityce
certyfikacji, która została wskazana w certyfikacie, w tym w
szczególności za szkody wynikające z przekroczenia najwyższej
wartości granicznej transakcji, jeżeli wartość ta została
ujawniona w certyfikacie.
3. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne nie odpowiada
wobec odbiorców usług certyfikacyjnych za szkodę wynikłą z
nieprawdziwości danych zawartych w certyfikacie, wpisanych na
wniosek osoby składającej podpis elektroniczny.
4. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, który udzielił
gwarancji za certyfikat zgodnie z art. 4 pkt 4, odpowiada wobec
odbiorców usług certyfikacyjnych za wszelkie szkody spowodowane
użyciem tego certyfikatu, chyba że szkoda wynikła z użycia
certyfikatu poza zakresem określonym w polityce certyfikacji, która
została wskazana w tym certyfikacie.
Art. 12.
1. Informacje związane ze świadczeniem usług certyfikacyjnych,
których nieuprawnione ujawnienie mogłoby narazić na szkodę
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne lub odbiorcę usług
certyfikacyjnych, a w szczególności dane służące do składania
poświadczeń elektronicznych, są objęte tajemnicą. Nie są
objęte tajemnicą informacje o naruszeniach ustawy przez podmiot
świadczący usługi certyfikacyjne.
2. Do zachowania tajemnicy, o której mowa w ust. 1, są obowiązane
osoby:
1) reprezentujące podmiot świadczący usługi certyfikacyjne,
2) pozostające z podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne
w stosunku pracy, w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym
o podobnym
charakterze,
3) pozostające w stosunku pracy, w stosunku zlecenia lub innym
stosunku prawnym o podobnym charakterze z podmiotami świadczącymi
usługi na rzecz podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne,
4) osoby i organy, które weszły w jej posiadanie w trybie określonym
w ust.3.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2, mają obowiązek udzielenia
informacji, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem danych służących
do składania poświadczeń elektronicznych, wyłącznie na żądanie:
1) sądu lub prokuratora - w związku z toczącym się postępowaniem,
2) ministra właściwego do spraw gospodarki - w związku ze
sprawowaniem przez niego nadzoru nad działalnością podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne, o którym mowa w rozdziale
VII,
3) innych organów państwowych upoważnionych do tego na
podstawie odrębnych ustaw - w związku z prowadzonymi przez nie
postępowaniami w sprawach dotyczących działalności podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne.
4. Obowiązek zachowania tajemnicy, o której mowa w ust. 1, z
zastrzeżeniem ust. 5, trwa przez okres 10 lat od ustania stosunków
prawnych wymienionych w ust. 2.
5. Obowiązek zachowania tajemnicy danych służących do składania
poświadczeń elektronicznych trwa bezterminowo.
Art. 13.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, z zastrzeżeniem
ust. 5 oraz art. 10 ust. 1 pkt 9, przechowuje i archiwizuje
dokumenty i dane w postaci elektronicznej bezpośrednio związane
z wykonywanymi usługami certyfikacyjnymi w sposób zapewniający
bezpieczeństwo przechowywanych dokumentów i danych.
2. W przypadku kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne obowiązek przechowania dokumentów i danych, o których
mowa w ust. 1, trwa przez okres 20 lat od chwili powstania danego
dokumentu lub danych.
3. W przypadku zaprzestania działalności przez kwalifikowany
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, dokumenty i dane, o
których mowa w ust. 1, przechowuje minister właściwy do spraw
gospodarki albo wskazany przez niego podmiot. Za przechowywanie
dokumentów i danych, o których mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw gospodarki pobiera opłatę, nie wyższą jednak niż równowartość
w złotych 1 EURO za każdy wydany certyfikat, którego
dokumentacja podlega przechowywaniu, obliczoną według kursu średniego
ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu
zaprzestania działalności przez kwalifikowany podmiot świadczący
usługi certyfikacyjne. Opłata ta powinna być przeznaczona na
sfinansowanie czynności, o których mowa w zdaniu pierwszym.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, tryb uiszczania i wysokość opłat, o których
mowa w ust. 3, uwzględniając ilość oraz planowane koszty
przechowywania dokumentów i danych, o których mowa w ust. 1.
5. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne niszczy dane służące
do składania poświadczeń elektronicznych niezwłocznie po
unieważnieniu lub po upływie okresu ważności zaświadczenia
certyfikacyjnego wykorzystywanego do weryfikacji tych poświadczeń.
Rozdział IV
Świadczenie usług certyfikacyjnych
Art. 14.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne wydaje certyfikat
na podstawie umowy.
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne przed zawarciem
umowy, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany poinformować na
piśmie lub za pomocą informacji trwale zapisanej na nośniku
elektronicznym, w sposób jasny i powszechnie zrozumiały, o dokładnych
warunkach użycia tego certyfikatu, w tym o sposobie
rozpatrywania skarg i sporów, a w szczególności o istotnych
jego warunkach obejmujących:
1) zakres i ograniczenia jego stosowania,
2) skutki prawne składania podpisów elektronicznych
weryfikowanych przy pomocy tego certyfikatu,
3) informację o systemie dobrowolnej rejestracji podmiotów
kwalifikowanych i ich znaczeniu.
3. W przypadku wydawania certyfikatów niebędących
certyfikatami kwalifikowanymi, informacja, o której mowa w ust.
2, powinna również zawierać wskazanie, że podpis
elektroniczny weryfikowany przy pomocy tego certyfikatu nie wywołuje
skutków prawnych równorzędnych podpisowi własnoręcznemu.
4. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany
udostępnić, na wniosek każdego, istotne elementy informacji, o
której mowa w ust. 2.
5. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany
uzyskać pisemne potwierdzenie zapoznania się z informacją, o
której mowa w ust. 2, przed zawarciem umowy.
6. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, z zastrzeżeniem
art. 10 ust. 1 pkt 2, może korzystać z notarialnego
potwierdzenia tożsamości odbiorców usług certyfikacyjnych, jeżeli
przewiduje to określona polityka certyfikacji.
7. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając
kwalifikowane certyfikaty, jest obowiązany stosować takie
procedury ich wydawania, aby uzyskać od osoby ubiegającej się
o certyfikat pisemną zgodę na stosowanie danych służących do
weryfikacji jej podpisu elektronicznego, które są zawarte w
wydanym certyfikacie.
Art. 15.
Odbiorca usług certyfikacyjnych jest obowiązany przechowywać
dane służące do składania podpisu elektronicznego w sposób
zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem w
okresie ważności certyfikatu służącego do weryfikacji tych
podpisów.
Art. 16.
1. Umowa o świadczenie usług certyfikacyjnych powinna być
sporządzona w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
2. Nieważność umowy o świadczenie usług certyfikacyjnych nie
powoduje nieważności certyfikatu, jeżeli przy jego wydaniu
zostały spełnione wymogi określone w art. 14 ust. 2 i 5 oraz
uzyskano zgodę, o której mowa w art. 14 ust. 7.
Art. 17.
1. Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest
obowiązany do opracowania polityki certyfikacji. Polityka
certyfikacji obejmuje w szczególności:
1) zakres jej zastosowania,
2) opis sposobu tworzenia i przesyłania danych elektronicznych,
które zostaną opatrzone poświadczeniami elektronicznymi przez
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne,
3) maksymalne okresy ważności certyfikatów,
4) sposób identyfikacji i uwierzytelnienia osób, którym
wydawane są certyfikaty i podmiotu świadczącego usługi
certyfikacyjne,
5) metody i tryb tworzenia oraz udostępniania certyfikatów,
list unieważnionych i zawieszonych certyfikatów oraz innych poświadczonych
elektronicznie danych,
6) opis elektronicznego zapisu struktur danych zawartych w
certyfikatach i innych danych poświadczanych elektronicznie,
7) sposób zarządzania dokumentami związanymi ze świadczeniem
usług certyfikacyjnych.
2. Rada Ministrów określa, po zasięgnięciu opinii Prezesa
Narodowego Banku Polskiego, w drodze rozporządzenia, podstawowe
wymagania organizacyjne i techniczne dotyczące polityk
certyfikacji dla kwalifikowanych certyfikatów, uwzględniając
zakres zastosowania tych certyfikatów oraz okresy ich ważności,
konieczność zapewnienia współdziałania różnych urządzeń
do składania i weryfikacji podpisów elektronicznych,
zapewnienie bezpieczeństwa obrotu prawnego oraz uwzględniając
standardy Unii Europejskiej.
Art. 18.
1. Bezpieczne urządzenie służące do składania podpisu
elektronicznego powinno co najmniej:
1) uniemożliwiać pozyskiwanie danych służących do składania
podpisu lub poświadczenia elektronicznego,
2) nie zmieniać danych, które mają zostać podpisane lub poświadczone
elektronicznie oraz umożliwiać przedstawienie tych danych
osobie składającej podpis elektroniczny przed chwilą jego złożenia,
3) gwarantować, że złożenie podpisu będzie poprzedzone wyraźnym
ostrzeżeniem, że kontynuacja operacji będzie równoznaczna ze
złożeniem podpisu elektronicznego,
4) zapewniać łatwe rozpoznawanie istotnych dla bezpieczeństwa
zmian w urządzeniu do składania podpisu lub poświadczenia
elektronicznego.
2. Bezpieczne urządzenie służące do weryfikacji podpisu
elektronicznego powinno spełniać następujące wymagania:
1) dane używane do weryfikacji podpisu elektronicznego
odpowiadają danym, które są uwidaczniane osobie weryfikującej
ten podpis,
2) podpis elektroniczny jest weryfikowany rzetelnie, a wynik
weryfikacji prawidłowo wykazany,
3) osoba weryfikująca może w sposób nie budzący wątpliwości
ustalić zawartość podpisanych danych,
4) autentyczność i ważność certyfikatów lub innych danych
poświadczonych elektronicznie jest rzetelnie weryfikowana,
5) wynik weryfikacji identyfikacji osoby składającej podpis
elektroniczny jest poprawnie i czytelnie wykazywany,
6) użycie pseudonimu jest jednoznacznie wskazane,
7) istotne dla bezpieczeństwa zmiany w urządzeniu służącym
do weryfikacji podpisu elektronicznego są sygnalizowane.
3. Rada Ministrów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe
warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać bezpieczne urządzenia
do składania podpisów elektronicznych oraz bezpieczne urządzenia
do weryfikacji podpisów elektronicznych, uwzględniając potrzebę
zapewnienia nienaruszalności i poufności danych opatrzonych
takim podpisem.
4. Badania zgodności urządzeń, o których mowa w ust. 1 i 2, z
wymaganiami ustawy odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Służby ochrony państwa, w rozumieniu przepisów o ochronie
informacji niejawnych, dokonują oceny przydatności urządzeń,
o których mowa w ust. 1 i 2, do ochrony informacji niejawnych i
wydają stosowne certyfikaty bezpieczeństwa.
Art. 19.
1. Za czynności, o których mowa w art. 18 ust. 4 i 5, pobiera
się opłatę.
2. Do opłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy, o
których mowa w art. 18 ust. 4 oraz przepisy ustawy z dnia 22
stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. Nr 11,
poz. 95, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462 oraz z 2001
r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298 i Nr 56, poz. 580).
Art. 20.
1. Kwalifikowany certyfikat zawiera co najmniej następujące
dane:
1) numer certyfikatu,
2) wskazanie, że certyfikat został wydany jako certyfikat
kwalifikowany do stosowania zgodnie z określoną polityką
certyfikacji,
3) określenie podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne
wydającego certyfikat i państwa, w którym ma on siedzibę oraz
numer pozycji w rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne,
4) imię i nazwisko lub pseudonim osoby składającej podpis
elektroniczny; użycie pseudonimu musi być wyraźnie zaznaczone,
5) dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego,
6) oznaczenie początku i końca okresu ważności certyfikatu,
7) poświadczenie elektroniczne podmiotu świadczącego usługi
certyfikacyjne, wydającego dany certyfikat,
8) ograniczenia zakresu ważności certyfikatu, jeżeli
przewiduje to określona polityka certyfikacji,
9) ograniczenie najwyższej wartości granicznej transakcji, w której
certyfikat może być wykorzystywany, jeżeli przewiduje to
polityka certyfikacji lub umowa, o której mowa w art. 14 ust. 1.
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając
kwalifikowany certyfikat, jest obowiązany zawrzeć w tym
certyfikacie inne dane niż wymienione w ust. 1 na wniosek osoby
składającej podpis elektroniczny, a w szczególności wskazanie
czy osoba ta działa:
1) we własnym imieniu, albo
2) jako przedstawiciel innej osoby fizycznej, osoby prawnej albo
jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
albo
3) w charakterze członka organu albo organu osoby prawnej albo
jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
albo
4) jako organ władzy publicznej.
3. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, wydając
kwalifikowany certyfikat, potwierdza prawdziwość danych, o których
mowa w ust. 2, i powiadamia podmioty, o których mowa w ust. 2
pkt 2-4, o treści certyfikatu oraz poucza o możliwości unieważnienia
certyfikatu na ich wniosek.
Rozdział V
Ważność certyfikatów
Art. 21.
1. Certyfikat jest ważny w okresie w nim wskazanym.
2. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne unieważnia
certyfikat kwalifikowany przed upływem okresu jego ważności,
jeżeli:
1) certyfikat ten został wydany na podstawie nieprawdziwych lub
nieaktualnych danych, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4 i
ust. 2,
2) nie dopełnił obowiązków określonych w ustawie,
3) osoba składająca podpis elektroniczny weryfikowany na
podstawie tego certyfikatu nie dopełniła obowiązków, o których
mowa w art. 15,
4) podmiot świadczący usługi certyfikacyjne zaprzestaje świadczenia
usług certyfikacyjnych, a jego praw i obowiązków nie przejmie
inny kwalifikowany podmiot,
5) zażąda tego osoba składająca podpis elektroniczny lub
osoba trzecia wskazana w cetyfikacie,
6) zażąda tego minister właściwy do spraw gospodarki,
7) osoba składająca podpis elektroniczny utraciła pełną
zdolność do czynności prawnych.
3. Unieważnienie certyfikatu zgodnie z ust. 2 pkt 2 nie wyłącza
odpowiedzialności podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne
za szkodę względem osoby składającej podpis elektroniczny.
4. W przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia, że istnieją
przesłanki do unieważnienia kwalifikowanego certyfikatu,
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest obowiązany
niezwłocznie zawiesić certyfikat i podjąć działania niezbędne
do wyjaśnienia tych wątpliwości.
5. Zawieszenie kwalifikowanego certyfikatu nie może trwać dłużej
niż 7 dni.
6. Po upływie okresu wymienionego w ust. 5, w przypadku niemożności
wyjaśnienia wątpliwości, podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne niezwłocznie unieważnia kwalifikowany certyfikat.
7. Certyfikat, który został zawieszony, może zostać następnie
unieważniony lub jego zawieszenie może zostać uchylone.
8. Certyfikat, który został unieważniony, nie może być następnie
uznany za ważny.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki składa żądanie, o
którym mowa w ust. 2 pkt 6, jeżeli zachodzą przesłanki określone
w ust. 2 pkt 1-4 i pkt 7.
10. O unieważnieniu lub zawieszeniu certyfikatu, podmiot świadczący
usługi certyfikacyjne zawiadamia niezwłocznie osobę składającą
podpis elektroniczny weryfikowany na jego podstawie.
11. Zawieszenie lub unieważnienie certyfikatu nie może następować
z mocą wsteczną.
Art. 22.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne publikuje listę
zawieszonych i unieważnionych certyfikatów.
2. Informacje o zawieszeniu lub unieważnieniu certyfikatu
umieszcza się na każdej liście zawieszonych i unieważnionych
certyfikatów publikowanej przed dniem upływu okresu ważności
certyfikatu oraz na pierwszej liście publikowanej po upływie
tego okresu.
3. Lista zawieszonych i unieważnionych kwalifikowanych
certyfikatów powinna zawierać w szczególności:
1) numer kolejny listy i wskazanie, że lista została
opublikowana zgodnie z określoną polityką certyfikacji i
dotyczy certyfikatów wydanych zgodnie z tą polityką,
2) datę i czas opublikowania listy z dokładnością określoną
w polityce certyfikacji,
3) datę przewidywanego opublikowania kolejnej listy,
4) określenie podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne
wydającego listę i państwa, w którym ma on siedzibę, oraz
numer wpisu w rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne,
5) numer każdego zawieszonego lub unieważnionego certyfikatu
oraz wskazanie, czy został on unieważniony czy zawieszony,
6) datę i czas, z dokładnością określoną w polityce
certyfikacji, zawieszenia lub unieważnienia każdego
certyfikatu,
7) poświadczenie elektroniczne podmiotu świadczącego usługi
certyfikacyjne, publikującego listę.
4. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne publikuje
informacje o zawieszeniu i unieważnieniu certyfikatu na liście,
o której mowa w ust. 1, zgodnie z odpowiednią polityką
certyfikacji, jednak nie później niż w ciągu 1 godziny od
unieważnienia lub zawieszenia certyfikatu.
5. Zawieszenie i unieważnienie certyfikatu wywołuje skutki
prawne od momentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 6, który nie może
być wcześniejszy niż data i czas publikacji poprzedniej listy
zawieszonych i unieważnionych certyfikatów.
Rozdział VI
Udzielanie akredytacji i dokonywanie wpisu do rejestru
kwalifikowanych
podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
Art. 23.
1. Podmiot świadczący usługi certyfikacyjne lub zamierzający
podjąć taką działalność może wystąpić o wpis do rejestru
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
2. Świadczenie usług certyfikacyjnych w charakterze
kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne
wymaga uzyskania wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne i uzyskania zaświadczenia
certyfikacyjnego wykorzystywanego do weryfikowania poświadczeń
elektronicznych tego podmiotu, wydanego przez ministra właściwego
do spraw gospodarki, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki publikuje, w postaci
elektronicznej, listę wydanych zaświadczeń certyfikacyjnych, o
których mowa w ust. 2, oraz dane służące do weryfikacji
wydanych przez siebie zaświadczeń certyfikacyjnych.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki może, w trybie
przepisów o zamówieniach publicznych, powierzyć podmiotowi świadczącemu
usługi certyfikacyjne wytwarzanie i wydawanie zaświadczeń
certyfikacyjnych, o których mowa w ust. 2, publikację listy, o
której mowa w ust. 3, oraz danych służących do weryfikacji
wydanych zaświadczeń certyfikacyjnych.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek Prezesa
Narodowego Banku Polskiego, upoważnia Narodowy Bank Polski lub
wskazany we wniosku podmiot pozostający z Narodowym Bankiem
Polskim w stosunku zależności, do wykonywania usług, o których
mowa w ust. 4. Upoważnienie dla podmiotu zależnego wygasa z
mocy prawa w przypadku ustania stosunku zależności od
Narodowego Banku Polskiego.
6. Podmioty, o których mowa w ust. 4 i 5, muszą spełniać
wymagania ustawy dla kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne w zakresie bezpieczeństwa, wydawania,
przechowywania i unieważniania certyfikatów i nie mogą świadczyć
usług certyfikacyjnych polegających na wydawaniu certyfikatów.
7. W przypadkach, o którym mowa w ust. 4 i 5, minister właściwy
do spraw gospodarki, dokonując wpisu do rejestru, o którym mowa
w ust. 1, wskazuje podmiotowi świadczącemu usługi
certyfikacyjne nazwę i siedzibę podmiotu upoważnionego do
wytwarzania i wydawania zaświadczeń certyfikacyjnych.
Art. 24.
1. Wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne dokonuje się na wniosek podmiotu, który zamierza
świadczyć lub świadczy usługi certyfikacyjne.
2. Wniosek o dokonanie wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne powinien zawierać:
1) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) wnioskodawcy,
2) określenie polityki certyfikacji, zgodnie z którą mają być
tworzone i stosowane kwalifikowane certyfikaty lub świadczone
inne usługi związane z podpisem elektronicznym,
3) miejsce zamieszkania lub siedzibę oraz adres wnioskodawcy,
4) aktualny wypis z rejestru przedsiębiorców i rejestru dłużników
niewypłacalnych,
5) imiona i nazwiska osób, o których mowa w art. 10 ust. 3, które
podmiot ten zatrudnia lub zamierza zatrudnić,
6) informacje o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym oraz zaświadczenia
o niekaralności osób, o których mowa w art. 10 ust. 3,
7) wskazanie technicznych i organizacyjnych możliwości
wykonywania czynności w zakresie świadczenia usług
certyfikacyjnych,
8) określenie sposobu zapobiegania ujawnianiu informacji, których
wykorzystanie mogłoby naruszać interes odbiorców usług
certyfikacyjnych,
9) dokumenty przedstawiające sytuację majątkową oraz plan
organizacyjny i finansowy działalności wnioskodawcy,
10) dowód uiszczenia opłaty za rozpatrzenie wniosku o dokonanie
wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne,
11) dane służące do weryfikacji poświadczeń elektronicznych
składanych przez podmiot w ramach świadczonych przez niego usług
certyfikacyjnych,
12) numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy,
13) numer identyfikacyjny REGON wnioskodawcy.
3. Przepisów ust. 2 pkt 4, 9 i 13 nie stosuje się do wniosku składanego
przez organ władzy publicznej lub Narodowy Bank Polski.
4. W przypadku braków we wniosku, minister właściwy do spraw
gospodarki wzywa wnioskodawcę do jego uzupełnienia, wyznaczając
termin nie krótszy niż 7 dni.
5. Termin, o którym mowa w ust. 4, może zostać przedłużony
na umotywowany wniosek wnioskodawcy złożony przed upływem tego
terminu.
6. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie skutkuje
odrzuceniem wniosku.
7. Za rozpatrzenie wniosku o dokonanie wpisu do rejestru
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
pobiera się opłatę. Uiszczona opłata nie podlega zwrotowi.
8. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wzór i szczegółowy zakres wniosku, uwzględniając możliwość
elektronicznego przetwarzania danych zawartych w formularzach,
2) szczegółowy tryb tworzenia i wydawania zaświadczenia
certyfikacyjnego, w tym przez podmioty upoważnione na podstawie
art. 23 ust. 4 lub 5, biorąc pod uwagę konieczność
zapewnienia poufności tworzenia i wydawania zaświadczenia
certyfikacyjnego,
3) wysokość opłat za rozpatrzenie wniosku o dokonanie wpisu do
rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne, uwzględniając uzasadnione koszty ponoszone w
związku z postępowaniem rejestrowym i prowadzeniem rejestru.
Art. 25.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki, po przeprowadzeniu
kontroli, dokonuje wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne albo wydaje decyzję o
odmowie dokonania wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia
wniosku spełniającego wymogi określone w art. 24 ust. 2.
2. Uzyskanie wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 1, przez
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne stanowi
potwierdzenie, że jest on instytucją posiadającą wystarczający
potencjał merytoryczny i techniczny dla wystawcy kwalifikowanych
certyfikatów i spełnia wymagania określone w ustawie.
3. Decyzja o dokonaniu wpisu powinna w szczególności określać
nazwę polityki certyfikacji, w ramach której dany podmiot może
wydawać kwalifikowane certyfikaty lub świadczyć inne usługi
związane z podpisem elektronicznym.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki odmawia dokonania
wpisu do rejestru, o którym mowa w ust. 1, jeżeli:
1) wniosek i dołączone do niego dokumenty nie spełniają
warunków określonych w ustawie,
2) w dokumentach organizacyjnych podmiotu są zamieszczone
postanowienia mogące zagrażać bezpieczeństwu albo w inny sposób
naruszać interes odbiorców usług certyfikacyjnych,
3) podmiot został umieszczony w rejestrze dłużników niewypłacalnych,
4) wskazane we wniosku techniczne i organizacyjne możliwości
wykonywania czynności w zakresie świadczenia usług
certyfikacyjnych nie spełnia warunków określonych na podstawie
art. 10 ust. 4, art. 17 ust. 2 i art. 18 ust. 3,
5) osoby, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5, nie spełniają
wymogów wymienionych w art. 10 ust. 3.
Art. 26.
1. Wpis kwalifikowanego podmiotu świadczącego usługi
certyfikacyjne do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne obejmuje:
1) imię i nazwisko lub nazwę (firmę) kwalifikowanego podmiotu
świadczącego usługi certyfikacyjne,
2) sposób reprezentacji kwalifikowanego podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne oraz numer wpisu do rejestru przedsiębiorców
i oznaczenie sądu prowadzącego ten rejestr,
3) imiona i nazwiska osób reprezentujących kwalifikowany
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne,
4) nazwę polityki certyfikacji, w ramach której dany podmiot może
wydawać
kwalifikowane certyfikaty lub świadczyć inne usługi związane
z podpisem elektronicznym,
5) informacje o sumie ubezpieczenia i warunkach umowy, o której
mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, oraz nazwę zakładu ubezpieczeń,
6) datę dokonania wpisu lub wydania decyzji o wykreśleniu wpisu.
2. Podmiot, który uzyskał wpis do rejestru kwalifikowanych
podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, ma obowiązek,
w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o dokonaniu wpisu,
doręczyć dowód zawarcia umowy, o której mowa w art. 10 ust. 1
pkt 4, oraz przedstawić informacje, o których mowa w ust. 1 pkt
5.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki niezwłocznie po
uzyskaniu informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 5, uzupełnia
o nie wpis do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne.
4. Jeżeli podmiot, który uzyskał wpis do rejestru
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne,
nie wywiąże się w terminie z obowiązku, o którym mowa w ust.
2, minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o
wykreśleniu wpisu w rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne.
5. Po dokonaniu wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne minister właściwy do spraw gospodarki
niezwłocznie, jednak nie wcześniej niż w dniu wywiązania się
przez podmiot świadczący usługi certyfikacyjne z obowiązku, o
którym mowa w ust. 2, wydaje zaświadczenie certyfikacyjne, o którym
mowa w art. 23 ust. 2.
Art. 27.
1. Rejestr kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, i zaświadczenia
certyfikacyjne, o których mowa w art. 23 ust. 2, są jawne i
publicznie dostępne, w tym również w formie elektronicznej.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru kwalifikowanych
podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, wzór tego
rejestru oraz szczegółowy tryb postępowania w sprawach o wpis
do rejestru, uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu
do rejestru osobom trzecim oraz możliwość wpisywania
wszystkich danych uzyskanych w toku postępowania w sprawie
dokonania wpisu do rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne, w tym informacji o likwidacji lub upadłości
podmiotu świadczącego usługi certyfikacyjne.
Art. 28.
1. Kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne jest
obowiązany zawiadamiać niezwłocznie, nie później niż w
terminie 7 dni od zmiany stanu faktycznego lub prawnego, ministra
właściwego do spraw gospodarki o każdej zmianie danych
zawartych we wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 2.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany zawiadomić
niezwłocznie ministra właściwego do spraw gospodarki o
terminie zaprzestania świadczenia usług certyfikacyjnych, nie później
jednak niż na 3 miesiące przed planowanym terminem zaprzestania
tej działalności.
Art. 29.
1. W przypadku otwarcia likwidacji kwalifikowanego podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne minister właściwy do spraw gospodarki
wydaje decyzję o wykreśleniu wpisu w rejestrze kwalifikowanych
podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
2. W przypadku ogłoszenia upadłości kwalifikowanego podmiotu
świadczącego usługi certyfikacyjne lub wykreślenie wpisu w
rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne następuje z mocy prawa.
3. Jeżeli odrębne przepisy nie przewidują likwidacji podmiotu
świadczącego usługi certyfikacyjne, minister właściwy do
spraw gospodarki wydaje decyzję o wykreśleniu wpisu w rejestrze
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
w przypadku zaprzestania działalności przez ten podmiot.
4. Obowiązek poinformowania ministra właściwego do spraw
gospodarki o ogłoszeniu upadłości lub zamknięciu likwidacji
ciąży na syndyku lub likwidatorze.
5. W przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości z
przyczyn wskazanych w art. 13 rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe
(Dz.U. z 1991 r. Nr 118, poz. 512, z 1994 r. Nr 1, poz. 1, z 1995
r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 6, poz. 43, Nr 43, poz. 189, Nr
106, poz. 496 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr
54, poz. 349, Nr 117, poz. 751, Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz.
940, z 1998 Nr 117, poz. 756, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 84,
poz. 948, Nr 94, poz. 1037 i Nr 114, poz. 1193 oraz z 2001 r. Nr
3, poz. 18) ust. 2 stosuje się odpowiednio. Obowiązek
poinformowania ministra właściwego do spraw gospodarki ciąży
na członkach organu osoby prawnej, komplementariuszach osobowej
spółki handlowej lub wspólnikach spółki jawnej.
Rozdział VII
Nadzór nad działalnością podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne
Art. 30.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki sprawuje nadzór nad
przestrzeganiem przepisów ustawy, zapewniając ochronę interesów
odbiorców usług certyfikacyjnych.
2. Zadanie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw
gospodarki realizuje w szczególności poprzez:
1) prowadzenie rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne,
2) wydawanie i unieważnianie zaświadczeń certyfikacyjnych, o
których mowa w art. 23 ust. 2,
3) kontrolę działalności podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne pod względem zgodności z ustawą,
4) nakładanie kar przewidzianych w ustawie.
3. Prowadzenie rejestru kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne minister właściwy do spraw gospodarki może
powierzyć podmiotom, o których mowa w art. 23 ust. 4 i 5, które
spełniają wymagania ustawy dla kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne w zakresie bezpieczeństwa, wydawania,
przechowywania i unieważniania certyfikatów i nie świadczą usług
certyfikacyjnych polegających na wydawaniu certyfikatów.
Art. 31.
1. Minister właściwy do spraw gospodarki wydaje decyzję o
wykreśleniu wpisu w rejestrze kwalifikowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne, jeżeli podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne:
1) prowadzi działalność niezgodnie z przepisami ustawy w sposób
zagrażający interesom odbiorców usług certyfikacyjnych, lub
2) złoży wniosek o wykreślenie wpisu w rejestrze, lub
3) planuje zakończenie działalności i zawiadamia ministra właściwego
do spraw gospodarki zgodnie z art. 28 ust. 2, lub
4) odmówi poddania się kontroli, o której mowa w art. 38.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, minister właściwy
do spraw gospodarki może, zamiast wydania decyzji, wezwać
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, aby w określonym
terminie usunął stwierdzone niezgodności i doprowadził swoją
działalność do stanu zgodnego z przepisami ustawy.
3. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw gospodarki może unieważnić zaświadczenie
certyfikacyjne, o którym mowa w art. 23 ust. 2 i umieścić je
na liście unieważnionych zaświadczeń certyfikacyjnych
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
Przepisy dotyczące listy unieważnionych certyfikatów, o której
mowa w art. 22, stosuje się odpowiednio.
4. Unieważnienie zaświadczenia certyfikacyjnego, o którym mowa
w art. 23 ust. 2, wykorzystywanego do weryfikacji poświadczeń
elektronicznych składanych przez kwalifikowane podmioty świadczące
usługi certyfikacyjne, powoduje nieważność tych poświadczeń,
chyba że zostanie udowodnione, że poświadczenie zostało złożone
przed unieważnieniem zaświadczenia certyfikacyjnego.
5. Unieważnienie poświadczenia elektronicznego, o którym mowa
w ust. 4, wykorzystywanego do weryfikacji ważności certyfikatów
wydanych przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi
certyfikacyjne, powoduje nieważność tych certyfikatów.
6. W przypadku unieważnienia poświadczenia elektronicznego, o
którym mowa w ust. 4, wykorzystywanego do weryfikacji ważności
usługi znakowania czasem świadczonej przez kwalifikowany
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne art. 7 ust. 2 i 3 nie
stosuje się.
Art. 32.
1. Dokonując wezwania, o którym mowa w art. 31 ust. 2, minister
właściwy do spraw gospodarki może nałożyć na podmiot świadczący
usługi certyfikacyjne karę pieniężną do wysokości 50.000 złotych,
jeżeli stwierdzone nieprawidłowości były szczególnie rażące.
2. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym
terminie, minister właściwy do spraw gospodarki może nałożyć
na podmiot świadczący usługi certyfikacyjne karę pieniężną
do wysokości 50.000 złotych.
3. Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnych, o których mowa w
ust. 1 i 2, minister właściwy do spraw gospodarki jest obowiązany
uwzględnić rodzaj i wagę stwierdzonych nieprawidłowości.
4. Kara pieniężna podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Art. 33.
1. W przypadku złożenia poświadczenia elektronicznego z rażącym
naruszeniem ustawy, decyzja o wykreśleniu wpisu w rejestrze
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
jest natychmiast wykonalna.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 40 ustawy
z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U.
Nr 74, poz. 368 i Nr 104, poz. 515, z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr
106, poz. 679, Nr 114, poz. 739 i Nr 144, poz. 971, z 1998 r. Nr
162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 75, poz. 853, z 2000 r. Nr 2, poz. 5,
Nr 48, poz. 552, Nr 60, poz. 704 i Nr 91, poz. 1008 oraz z 2001 r.
Nr 49, poz. 508 i poz. 509) nie stosuje się.
Art. 34.
Od dnia doręczenia decyzji o wykreśleniu wpisu w rejestrze
kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne nie może zawierać
umów o świadczenie usług certyfikacyjnych w zakresie polityki
certyfikacji, której dotyczy decyzja.
Art. 35.
1. Kontrolę przeprowadzają pracownicy komórki organizacyjnej
ministerstwa zapewniającego obsługę ministra właściwego do
spraw gospodarki, zwani dalej "kontrolerami", na
podstawie dowodu tożsamości i imiennego upoważnienia określającego
kontrolowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, zakres
i podstawę prawną podjęcia kontroli.
2. Imienne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wydaje
minister właściwy do spraw gospodarki albo z jego upoważnienia
dyrektor komórki organizacyjnej ministerstwa zapewniającego obsługę
ministra właściwego do spraw gospodarki.
3. Z upoważnienia ministra właściwego do spraw gospodarki
kontrolę, o której mowa w ust. 1, mogą przeprowadzić również
kontrolerzy, którzy są pracownikami podmiotu, o którym mowa w
art. 23 ust. 5, lub jednostki certyfikującej w rozumieniu
przepisów, o których mowa w art. 18 ust. 4.
4. W przypadku gdy kontrola odbywa się na podstawie upoważnienia
ministra właściwego do spraw gospodarki, podmiotowi oraz
jednostce certyfikującej, o których mowa w ust. 3, należy się
wynagrodzenie za przeprowadzoną kontrolę.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, zasady wynagradzania za przeprowadzenie
kontroli, na podstawie upoważnienia ministra do kontroli, uwzględniając
zakres i rodzaj kontroli oraz uzasadnione koszty jej
przeprowadzenia.
Art. 36.
Minister właściwy do spraw gospodarki przeprowadza kontrolę:
1) z urzędu,
2) na żądanie prokuratora lub sądu, albo innych organów państwowych
upoważnionych do tego na podstawie ustaw w związku z
prowadzonymi przez nie postępowaniami w sprawach dotyczących
działalności podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne.
Art. 37.
Kontrola ma na celu ustalenie, czy działalność podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne jest zgodna z wymaganiami ustawy. Zakres
kontroli określa upoważnienie, o którym mowa w art. 35 ust. 1
lub ust. 3.
Art. 38.
W celu prawidłowego przeprowadzenia kontroli:
1) kierownicy kontrolowanych podmiotów świadczących usługi
certyfikacyjne mają obowiązek przedkładać, na żądanie
kontrolera, wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do
przygotowania i przeprowadzenia kontroli, z zachowaniem przepisów
o ochronie informacji prawnie chronionych,
2) kontrolerzy mają prawo do:
a) wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanych podmiotów
świadczących usługi certyfikacyjne,
b) wglądu do dokumentów i innych nośników informacji, z wyjątkiem
danych służących do składania podpisów i poświadczeń
elektronicznych oraz innych informacji, które mogą służyć do
odtworzenia tych danych, bezpośrednio związanych z kontrolowaną
działalnością oraz zabezpieczania dokumentów i innych materiałów
dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji
prawnie chronionych,
c) przeprowadzania oględzin obiektów, innych składników majątkowych
i przebiegu czynności związanych ze świadczeniem usług
certyfikacyjnych,
d) żądania od pracowników kontrolowanych podmiotów świadczących
usługi certyfikacyjne udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień,
e) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów.
Art. 39.
Do postępowania kontrolnego stosuje się odpowiednio przepisy
art. 31, 32, 35-41, 53-55, 57 i 59 ustawy z dnia 23 grudnia 1994
r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59,
z 1996 r. Nr 64, poz. 315 i Nr 89, poz. 402, z 1997 r. Nr 28, poz.
153, Nr 79, poz. 484, Nr 96, poz. 589, Nr 121, poz. 770 i Nr 133,
poz. 883, z 1998 r. Nr 148, poz. 966, Nr 155, poz. 1016 i Nr 162,
poz. 1116 i 1126 oraz z 2000 r. Nr 60, poz. 704), z tym że
ilekroć w tej ustawie mowa jest o:
1) Najwyższej Izbie Kontroli - należy przez to rozumieć
ministerstwo zapewniające obsługę ministra właściwego do
spraw gospodarki,
2) Prezesie Najwyższej Izbie Kontroli - należy przez to rozumieć
ministra właściwego do spraw gospodarki,
3) dyrektorze właściwej jednostki kontrolnej - należy przez to
rozumieć dyrektora właściwej komórki organizacyjnej
ministerstwa zapewniającego obsługę ministra właściwego do
spraw gospodarki, o której mowa w art. 35 ust. 1,
4) kontrolerze - należy przez to rozumieć kontrolera, o którym
mowa w art. 35 ust. 1 lub ust. 3.
Art. 40.
Minister właściwy do spraw gospodarki po zapoznaniu się z
protokołem i zastrzeżeniami oraz wyjaśnieniami zgłoszonymi
przez kontrolowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne
powiadamia ten podmiot o wynikach kontroli i w razie stwierdzenia
nieprawidłowości wyznacza termin ich usunięcia, nie krótszy
niż 14 dni.
Art. 41.
1. Kontroler jest obowiązany zachować w tajemnicy informacje,
które uzyskał w związku z wykonywaniem czynności służbowych.
2. Obowiązek zachowania tajemnicy trwa również po ustaniu
zatrudnienia.
Art. 42.
Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje skargi na
podmioty świadczące usługi certyfikacyjne, stosując
odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 43.
1. Pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych
ministerstwa zapewniającego obsługę ministra właściwego do
spraw gospodarki wykonujący zadania określone w ustawie nie mogą
wykonywać działalności gospodarczej, być wspólnikami lub
akcjonariuszami, ani wykonywać obowiązków osoby reprezentującej
lub członka rady nadzorczej i komisji rewizyjnej podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne, a także pozostawać z podmiotem świadczącym
usługi certyfikacyjne w stosunku pracy, stosunku zlecenia lub
innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.
2. Przepis ust. 1 nie narusza przepisów o ograniczeniu
prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące
funkcje publiczne.
Art. 44.
Pracownicy zatrudnieni w komórkach organizacyjnych ministerstwa
zapewniającego obsługę ministra właściwego do spraw
gospodarki wykonujący zadania określone w ustawie, a także
osoby wykonujące określone w niej czynności na rzecz tych komórek
organizacyjnych na podstawie umowy zlecenia lub innego stosunku
prawnego o podobnym charakterze, są obowiązani do zachowania w
tajemnicy informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem tych
czynności.
Rozdział
VIII
Przepisy karne
Art. 45.
Kto świadczy usługi certyfikacyjne jako kwalifikowany podmiot
świadczący usługi certyfikacyjne bez uprzedniego zawarcia
wymaganej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za
szkody wyrządzone odbiorcom tych usług, podlega grzywnie do 1.000.000
złotych.
Art. 46.
Kto, świadcząc usługi certyfikacyjne, wbrew obowiązkowi określonemu
w ustawie nie informuje osoby ubiegającej się o certyfikat o
warunkach uzyskania i używania certyfikatu podlega grzywnie do
30.000 złotych.
Art. 47.
Kto składa bezpieczny podpis elektroniczny za pomocą danych służących
do składania podpisu elektronicznego, które zostały przyporządkowane
do innej osoby, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności
do lat 3 albo obu tym karom łącznie.
Art. 48.
Kto, świadcząc usługi certyfikacyjne, kopiuje lub przechowuje
dane służące do składania bezpiecznego podpisu lub poświadczenia
elektronicznego lub inne dane, które mogłyby służyć do ich
odtworzenia, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do
lat 3 albo obu tym karom łącznie.
Art. 49.
1. Kto, świadcząc usługi certyfikacyjne, wydaje certyfikat
zawierający nieprawdziwe dane, o których mowa w art. 20 ust. 1,
podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 3 albo
obu tym karom łącznie.
2. Tej samej karze podlega osoba, która w imieniu podmiotu świadczącego
usługi certyfikacyjne umożliwia wydanie certyfikatu, o którym
mowa w ust. 1.
3. Tej samej karze podlega osoba, która posługuje się
certyfikatem, o którym mowa w ust. 1.
Art. 50.
Kto, świadcząc usługi certyfikacyjne, wbrew obowiązkowi, o którym
mowa w art. 21 ust. 2 pkt 5 i 6, zaniecha unieważnienia
certyfikatu, podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do
lat 3 albo obu tym karom łącznie.
Art. 51.
Kto, świadcząc usługę znakowania czasem jako kwalifikowany
podmiot świadczący usługi certyfikacyjne, umożliwia
oznaczenie danych czasem innym niż z chwili wykonywania tej usługi
oraz poświadcza elektronicznie tak powstałe dane, podlega
grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 3 albo obu tym
karom łącznie.
Art. 52.
1. Kto, będąc obowiązanym do zachowania tajemnicy związanej
ze świadczeniem usług certyfikacyjnych, ujawnia lub
wykorzystuje, wbrew warunkom określonym w ustawie, informacje
objęte tą tajemnicą, podlega grzywnie do 1.000.000 złotych
lub karze pozbawienia wolności do lat 3 albo obu tym karom łącznie.
2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1
jako podmiot świadczący usługi certyfikacyjne lub jako
kontroler albo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub
osobistej, podlega grzywnie do 5.000.000 złotych lub karze
pozbawienia wolności do lat 5 albo obu tym karom łącznie.
Art. 53.
Karom określonym w art. 45-51 podlega także ten, kto dopuszcza
się czynów, o których mowa w tych przepisach, działając w
imieniu lub w interesie innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub
jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
Rozdział IX
Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe
Art. 54.
W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr
16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122,
z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z
1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3,
poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz.
464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr
17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105,
poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542,
Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272,
Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r.
Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z
2000r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857 i Nr 114, poz. 1191
oraz z 2001 r. Nr 11, poz. 91 i Nr 71, poz. 733) wprowadza się
następujące zmiany:
1) art. 60 otrzymuje brzmienie:
"Art. 60. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie
przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może
być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które
ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez
ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).";
2) art. 78 otrzymuje brzmienie:
"Art. 78. §1. Do zachowania pisemnej formy czynności
prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na
dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Do zawarcia
umowy wystarcza wymiana dokumentów obejmujących treść oświadczeń
woli, z których każdy jest podpisany przez jedną ze stron lub
dokumentów, z których każdy obejmuje treść oświadczenia
woli jednej ze stron i jest przez nią podpisany.
§2. Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej
opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy
pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne
formie pisemnej.".
Art. 55.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. Nr
140, poz. 939, z 1998 r. Nr 160, poz. 1063 i Nr 162, poz. 1118, z
1999 r. Nr 11, poz. 95 i Nr 40 poz. 399, z 2000 r. Nr 93, poz.
1027, Nr 94, poz. 1037, Nr 114, poz. 1191, Nr 116, poz. 1216, Nr
119, poz. 1252 i Nr 122, poz. 1316 oraz z 2001 r. Nr 8, poz.
64) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6 w ust. 1 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
"6a) świadczyć usługi certyfikacyjne w rozumieniu przepisów
o podpisie elektronicznym, z wyłączeniem wydawania certyfikatów
kwalifikowanych wykorzystywanych przez banki czynnościach, których
są stronami,";
2) w art. 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, po
zasięgnięciu opinii Prezesa Narodowego Banku Polskiego, zasady
tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, w tym
przy zastosowaniu podpisu elektronicznego, dokumentów bankowych,
o których mowa w ust. 2.".
Art. 56.
W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej
(Dz.U. z 1999 r. Nr 82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12 , poz. 136, Nr
43, poz. 489, Nr 48 , poz. 550, Nr 62, poz. 718, Nr 70, poz. 816,
Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314 i poz.
1321 oraz z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr 5, poz. 43 i poz. 44, Nr 42,
poz. 475, Nr 63, poz. 634 i Nr 73, poz. 761) w art. 9 w ust. 2 po
pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
"5) nadzoru nad świadczeniem usług związanych z podpisem
elektronicznym w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym.".
Art. 57.
Do dnia 31 grudnia 2003 r. wnioski, o których mowa w art. 24 ust.
2, zamiast aktualnego wypisu z rejestru przedsiębiorców mogą
zawierać wypis z ewidencji działalności gospodarczej.
Art. 58.
1. Banki i organy władzy publicznej, do dnia 31 grudnia 2002 r.,
dostosują swoją działalność w zakresie świadczenia usług
certyfikacyjnych oraz wykorzystania systemów teleinformatycznych
związanych ze świadczeniem tych usług do wymogów ustawy.
2. W terminie 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy organy władzy
publicznej umożliwią odbiorcom usług certyfikacyjnych
wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci
elektronicznej, w przypadkach gdy przepisy prawa wymagają składania
ich w określonej formie lub według określonego wzoru.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi,
w drodze rozporządzenia, warunki techniczne i warunki bezpieczeństwa
udostępniania formularzy i wzorów, o których mowa w ust. 2.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w terminie
roku od dnia wejścia w życie ustawy, dostosuje przepisy regulujące
sposób wnoszenia opłat za czynności administracyjne do wymogów
obrotu prawnego z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
Art. 59.
1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 9 miesięcy od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem art. 4 pkt 3-6 oraz art. 11 ust. 4, które wchodzą
w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa
w Unii Europejskiej.
2. Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w
Unii Europejskiej traci moc przepis art. 4 pkt 2.